Nyári élményszerzés a bölcsődében, óvodában
A nyári szünet alatt ügyeletet tartó intézményekben az udvari mozgásos
játékok kezdeményezése mellett olyan élményszerű elfoglaltságokra is gondolnunk
kell, melyek oldhatják a gyerekek feszültségét, hiszen ilyenkor – az
összevonásokból adódóan – sokszor
szorongóbbak, nehezebben találják a helyüket az új (átmeneti) csoportjukban. Ebben
az időszakban szerencsés odafigyelnünk arra, hogy minél zökkenőmentesebben tudják
a gyerekek az érzelmi feszültségeiket pozitív irányúan feldolgozni (elaborálni),
pl. legyen alkalmuk sokat rajzolni, gyurmázni,
nyomdázni, tépkedni, homokozni stb. A különböző játéktípusok közül a gyakorló
játékoknál a formaillesztők, golyópályák, a konstruáló játékeszközöknél a
papírtéglák, építőkockák, a szerepjátékoknál a különböző méretű kendők, sapkák,
kalapok, a szabályjátékok közül a memóriajátékok, egyszerűbb kártyajátékok (pl.
Fekete Péter típusú párosító kártyajátékok). A kezdeményezett játékok közül a „Mi változott?” című játék garantált sikert hozhat.
A játék leírása
Üljünk körbe. Motiváció: Mikor láttatok utoljára
mókust? Hol laknak a mókusok? Most ti is egy kis mókusok lesztek! Kérlek, húzzátok
fel a térdeteket, tegyétek a könyökötöket a térdetekre, nyissátok ki a kis a
tenyereteket! Ha azt halljátok, hogy: „Kis mókusok, az odúba be!” ti is
bújjatok be a tenyeretek mögé. Valamit megváltoztatok magamon. Ha azt mondom: „Kis
mókusok, az odúból ki!” ti is bújjatok ki és mondjátok (vagy mutassátok)
meg nekem, hogy mi változott rajtam.
Kiegészítés:
Először jól látható dolgokat változtassunk meg magunkon, pl. tegyünk fel
a bohócorrot, szemüveget, kendőt. Majd egyre nehezebb dolgokat, pl. vegyük le
az óránkat, tegyünk át egy gyűrűt az egyik ujjunkról a másikra, húzzuk fel az
egyik nadrágszárunkat stb. Utána cseréljünk, most mi bújjunk el és találjuk ki,
hogy mit változtatnak meg a gyermekek magukon. Egyszerre több gyerek is
megváltoztathat magán dolgokat.